ΚΟΛΠΙΚΗ ΜΑΡΜΑΡΥΓΗ

Ως κολπική μαρμαρυγή ορίζεται ο γρήγορος και συγχρόνως  ακανόνιστος ρυθμός της καρδιάς .Η κολπική μαρμαρυγή στην ουσία δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια αρρυθμία, η οποία προέρχεται από τους κόλπους της καρδιάς. Ωστόσο μπορεί να εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους  για την υγεία των πασχόντων.

Κολπική μαρμαρυγή : Στατιστικά στοιχεία

Η κολπική μαρμαρυγή είναι μια αρκετά διαδεδομένη πάθηση. Υπολογίζεται πως σε παγκόσμιο επίπεδο πάσχουν περίπου 11 εκατομμύρια γυναίκες και 21 εκατομμύρια άνδρες. Η πιθανότητα να διαγνωσθεί κανείς με αυτήν αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, καθώς η συγκεκριμένη πάθηση αφορά κυρίως ηλικιωμένους, χωρίς όμως αυτό να αποκλείει την εμφάνισή της και σε νεότερες ηλικίες.

Κολπική μαρμαρυγή : Τύποι

Η κολπική μαρμαρυγή ανάλογα με τον τρόπο που εμφανίζεται διακρίνεται σε τρεις επιμέρους τύπους:

Παροξυσμική: Η αρρυθμία εμφανίζεται περιστασιακά και σταματά χωρίς να υπάρξει θεραπευτική παρέμβαση. Τα παροξυσμικά αυτά επεισόδια μπορεί να έχουν διάρκεια από λίγα δευτερόλεπτα έως λίγες ώρες ή και ημέρες, ώσπου η καρδιά να επανέλθει στο φυσιολογικό της παλμό.

Εμμένουσα: Στην περίπτωση αυτή, όπως μαρτυρά και το όνομά της, η αρρυθμία δεν υποχωρεί. Για να σταματήσει θα πρέπει ο ασθενής να λάβει αντιαρρυθμικά φάρμακα ή να χρειαστεί ακόμη και ηλεκτρική ανάταξη (καρδιομετατροπή).

Χρόνια: Σε αυτήν την περίπτωση η αρρυθμία μπορεί να διαρκέσει ένα έτος ή και περισσότερο χωρίς να αποκαθίσταται ο φυσιολογικός παλμός της καρδιάς. Εκτός από αντιαρρυθμικά συνιστάται η θεραπεία με αντιπηκτικά προκειμένου να προληφθεί ο σχηματισμός θρόμβων του αίματος εντός των κόλπων της καρδιάς

Πού οφείλεται η κολπική μαρμαρυγή;

Οφείλεται σε ανωμαλία του ηλεκτρικού συστήματος της καρδιάς. Ωστόσο υπάρχουν ορισμένοι επιβαρυντικοί παράγοντες όπως:

• η υψηλή αρτηριακή πίεση
  • οι παθήσεις των βαλβίδων
  • στεφανιαία νόσος
  • οι παθήσεις του θυρεοειδούς
  • ο σακχαρώδης διαβήτης
  • η καρδιακή ανεπάρκεια
  • η νεφρική ανεπάρκεια

Με ποια συμπτώματα εκδηλώνεται η κολπική μαρμαρυγή;

Τα συμπτώματα δεν είναι κοινά για όλους και πολλές φορές σε αρχικό στάδιο είναι σχεδόν ανεπαίσθητα. Οι ασθενείς νοιώθουν το χαρακτηριστικό “φτερούγισμα στο στήθος” ή αισθάνονται πως γίνονται διακοπές στον παλμό της καρδιάς. Τα υπόλοιπα συμπτώματα που είναι δυνατό να  προκαλέσει είναι τα ακόλουθα:

• δυσφορία στο θώρακα
  • δύσπνοια
  • κόπωση
  • ζάλη
  • λιποθυμικές τάσεις

Σε πολλές περιπτώσεις οι ασθενείς δεν αντιλαμβάνονται πως πάσχουν από κολπική μαρμαρυγή παρά μόνο όταν υποστούν εγκεφαλικό επεισόδιο.

Κολπική μαρμαρυγή: Διάγνωση

Η κολπική μαρμαρυγή δεν είναι πάντα εύκολο να διαγνωσθεί, ιδίως εάν έχει χαρακτήρα παροξυσμικό, δηλαδή συμβαίνει ανά διαστήματα και υποχωρεί. Για να διαγνωσθεί η κολπική μαρμαρυγή, ο καρδιολόγος μετά την καταγραφή του ιστορικού και τη λεπτομερή κλινική εξέταση, θα παραπέμψει τον ασθενή για τις παρακάτω εξετάσεις:

• ηλεκτροκαρδιογράφημα
  • καταγραφή καρδιακού ρυθμού με Holter
  • ηχοκαρδιογράφημα (triplex)
  • δοκιμασία κοπώσεως
  • αιματολογικές εξετάσεις

Κολπική μαρμαρυγή και επιπλοκές

Η κολπική μαρμαρυγή έχει από ήπιες έως σοβαρές επιπτώσεις στην ποιότητα της ζωής των ασθενών. Η ταχυκαρδία εξασθενεί την καρδιά με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούν τους ασθενείς συμπτώματα καρδιακής ανεπάρκειας όπως κόπωση, οίδημα στα κάτω άκρα κτλ. Ωστόσο η σοβαρότερη επιπλοκή της πάθησης είναι το ενδεχόμενο εγκεφαλικού επεισοδίου λόγω των θρόμβων που μπορεί να σχηματιστούν στην καρδιά και να προκαλέσουν εμβολή στον εγκέφαλο κυρίως

Κολπική μαρμαρυγή και θεραπευτική αντιμετώπιση

Η θεραπεία για την κολπική μαρμαρυγή διαφέρει από ασθενή σε ασθενή. Για το θεραπευτικό σχήμα που θα ακολουθηθεί, ο γιατρός λαμβάνει υπόψη του τη γενικότερη κατάσταση της υγείας του ασθενή, τα σύνοδα νοσήματα, τυχόν αλλεργίες σε συστατικά των φαρμάκων και τη βαρύτητα των συμπτωμάτων που εμφανίζει. Η θεραπεία έχει ως στόχο να ελεγχθεί η ταχυκαρδία, να αποτραπούν οι υποτροπές και να προληφθούν τα θρομβοεμβολικά επεισόδια.

Κολπική μαρμαρυγή και πρόληψη

• Εντάξτε στη ζωή σας την καθημερινή άσκηση
  • Διακόψτε το κάπνισμα
  • Διατηρήστε το βάρος σας σε φυσιολογικά επίπεδα